Please enable Javascript to be able to view this content.
Оцінка впливу на довкілля (ОВД) - зручний та простий інструмент, який дає змогу врахувати інформацію про цінні, з екологічної або соціальної точки зору, ділянки лісу під час планування рубок. Будь-який громадянин України може надавати коментарі та зауваження у процесі оцінки впливу рубок на довкілля. Чим більш конструктивні надані пропозиції – тим більше шансів, що вони стануть обов’язковими для лісокористувача, а рубки не загрожуватимуть цінним лісам.
Хто може користуватися: природоохоронні організації, активісти, науковці, органи влади, місцеві мешканці.
Оцінка впливу на довкілля (ОВД) – це процедура, під час якої лісокористувач (лісгосп, нацпарк або будь-яка інша юридична особа, яка має право власності на ліс) зобов’язаний оцінити вплив майбутніх рубок на довкілля. У процесі процедури лісокористувач проводить дослідження впливу планованих рубок на ґрунти, водні ресурси, атмосферу, флору та фауну, клімат, добробут місцевих громад та інші аспекти довкілля. Результати такого дослідження є публічними, а будь-хто з громадян може надати власні коментарі чи зауваження до планованих рубок чи проведеної оцінки впливу. У результаті, Міністерство захисту довкілля аналізує проведену оцінку та усі отримані пропозиції громадськості. На основі цих документів Міндовкілля може дозволити, заборонити або обмежити плановані рубки. В Україні процедура ОВД діє з 18 грудня 2017 року.
Процедура ОВД в Україні відбувається згідно з Законом України «Про оцінку впливу на довкілля». Оцінці впливу на довкілля підлягають не усі рубки, а тільки:
Суцільні та поступові рубки головного користування площею понад 1 гектар;
Суцільні санітарні рубки площею понад 1 гектар;
Усі суцільні санітарні рубки на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду (ПЗФ).
Пперед проведенням будь-якої з цих рубок лісокористувач зобов’язаний пройти процедуру ОВД. Проведення таких рубок без попередньої оцінки впливу є незаконним (окрім випадків, коли дозвільні документи на рубку були видані до введення Закону в дію 18 грудня 2017).
Зазвичай, умовний лісгосп за рік проводить десятки та сотні різних рубок, що підлягають ОВД. Проведення окремої процедури ОВД для кожної з цих рубок недоцільне, тому зазвичай проводять ОВД одразу багатьох рубок.
Фото: © Андрій Плига / WWF-Ukraine
Процедуру ОВД можна умовно розділити на декілька етапів:
Етап перший: лісокористувач розпочинає процедуру, оприлюднюючи «Повідомлення про плановану діяльність». Цей документ містить загальну інформацію про рубки, що плануються до проведення (тобто плановану діяльність). Повідомлення про плановану діяльність не є результатом проведених досліджень оцінки впливу, а лише повідомляє про намір проведення такої оцінки. З моменту офіційного оприлюднення Повідомлення, громадськість має 20 робочих днів, впродовж яких можна надати пропозиції щодо аспектів, які потрібно врахувати при оцінці.
Етап другий (етап громадського обговорення): після завершення першого етапу лісокористувач приступає до, власне, оцінки впливу на довкілля. Лісокористувач або власноруч, або залучаючи відповідних експертів, оцінює вплив рубок на різні аспекти довкілля згідно з науковими методиками. Результати оцінки наводяться у документі, що має назву «Звіт з оцінки впливу на довкілля». Цей документ також включає розділ з отриманими коментарями громадськості та відповідями лісокористувача. Оприлюднення Звіту може відбутися через різний проміжок часу, наприклад, декілька місяців або навіть років – залежно від того, коли лісокористувач проведе усі необхідні дослідження. На цьому етапі участь громадськості є неможливою.
Етап третій (громадське обговорення): після оприлюднення Звіту з ОВД розпочинається громадське обговорення. Цей етап триває від 25 до 35 робочих днів. Точна тривалість громадського обговорення вказується у «Оголошенні про початок громадського обговорення» - документі, що публікується разом зі Звітом з ОВД. Протягом цього етапу громадськість може проаналізувати Звіт з ОВД та надати власні коментарі чи зауваження до проведених досліджень. Впродовж громадських обговорень лісокористувач зобов’язаний провести хоча б одне громадське слухання. Такі слухання – публічний захід, де будь-хто може поставити питання лісокористувачу чи надати зауваження і пропозиції.
Етап четвертий: протягом 25 робочих днів після завершення громадських обговорень,Мінекоенерго видає фінальний документ – «Висновок з ОВД». Цей документ враховує розроблений Звіт з ОВД, а також усі коментарі та зауваження громадськості. Залежно від того, наскільки якісно оцінений вплив та наскільки конструктивними є коментарі громадськості, Висновок з ОВД може заборонити плановані рубки, дозволити їх або накласти певні обмеження («екологічні умови»). Усі положення Висновку є обов’язковими до виконання. На цьому етапі участь громадськості вже є неможливою.
Усі процедурні документи – Повідомлення, Звіт з ОВД, Висновок з ОВД тощо – доступні онлайн в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Аналізуючи цей ресурс, можна побачити, які процедури ОВД рубок лісу відбуваються зараз, а які вже закінчилися. Кожна з процедур має окрему сторінку з відповідмини документами. Лісокористувачі та Міндовкілля власноруч завантажують на сайт документи по мірі просування процедури. Періодичний моніторинг Реєстру з ОВД дає змогу не пропустити нові процедури ОВД рубок лісу. Крім того, бот «SaveEcoBot» направляє сповіщення про появу нових документів (наприклад, появу Звіту з ОВД) на сторінках процедур, які вже розпочалися.
Скріншот з Реєстру з оцінки впливу на довкілля
Громадськість може брати участь в ОВД на першому та третьому етапі процедури. Відсутність коментарів на першому етапі ніяк не впливає на можливість надати їх на третьому. Як це зробити?
На першому етапі коментарі адресуються лісокористувачу, хоча сам документ надається Міндовкілля. На цьому етапі оцінка впливу на довкілля ще не проведена. Ви можете запропонувати лісокористувачу оцінити вплив на будь-які цінні з Вашої точки зору ліси, наприклад:
Надати дані про наявність рідкісних видів чи оселищ;
Надати дані про ліси, важливі для місцевих громад (ягідні чи грибні ліси, місця відпочинку тощо);
Попросити звернути більшу увагу на ризики ерозії, паводків або інших можливих негативних впливів;
Прохати про надання більш детальної інформації про проведення рубок (карти, переліки ділянок, місця вивезення деревини тощо).
На третьому етапі зауваження адресуються Міндовкілля. Відбувається аналіз Звіту з ОВД, в тому числі, на предмет відповідності вимогам, встановленим статтею шостою Закону України «Про оцінку впливу на довкілля». Ви можете надати зауваження чи пропозиції до майбутнього Висновку з ОВД щодо:
Необхідності заборони планованих рубок через не повне або недостатньо якісне проведення оцінки впливу на довкілля;
Необхідності встановлення певних екологічних умов для проведення рубок (наприклад, обмеження рубок в цінних лісах), в тому числі, через відсутність оцінки впливу;
Можливості дозволити плановані рубки.
Шанс на врахування зауважень чи пропозицій Міндовкілля є найбільшим тоді, коли такі коментарі є конструктивними та аргументованими.
Будь-які зауваження та пропозиції можна надавати поштою або електронною поштою на адресу Міндовкілля. Поштова адреса та адреса електронної пошти наводяться у Повідомленні про плановану діяльність (на першому етапі ОВД) та в Оголошенні про початок громадських обговорень (на третьому етапі).
На третьому етапі також можливо надати зауваження чи пропозиції усно, відвідавши громадські слухання. Дата, час та місце громадських слухань вказані в Оголошенні про початок громадських обговорень.
Інформація про нові процедури ОВД рубок лісу розміщується на цьому сайті у розділі «Можливості». Сайт також дозволяє підписатися на оновлення, щоб не пропустити нові процедури.
Ви можете періодично проводити моніторинг Реєстру з ОВД, власноруч знаходячи нові процедури.
У серпні 2019 року ОВД розпочала Боярська лісова дослідна станція – лісгосп, розташований неподалік Києва. Звіт з ОВД, розроблений лісгоспом, отримав чимало зауважень від громадськості. Переважно через те, що дослідження впливу рубок на флору і фауну були недостатніми. Як наслідок, Міністерство зобов’язало Боярську ЛДС провести додаткове ОВД, оцінивши вплив на флору і фауну більш детально.
Радимо ознайомитись з усіма документами щодо цієї процедури за посиланням: http://eia.menr.gov.ua/uk/case/id-4216